Maatschappelijke en wetenschapsfilosofische analyse van de vakinhouden
   
Referentie HHPOOL00000012
Wordt gegeven in Lijst algemene opleidingsonderdelen AILOacademische initiŽle lerarenopleiding in de sociale gezondheidswetenschappen
academische initiŽle lerarenopleiding in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
academische initiŽle lerarenopleiding in de geneeskunde
academische initiŽle lerarenopleiding in de farmaceutische wetenschappen
Theorie (A) 30.0
Toepassingen (B) 0.0
Stages en scriptie (C) 0.0
Studietijd (D) 90.0
Studiepunten (E) 3
Niveau  
Creditcontract? Toegang is open: student houdt zelf rekening met voorkennis uitgedrukt in begincompetenties
Examencontract? Toegang is open: student houdt zelf rekening met voorkennis uitgedrukt in begincompetenties
Creditcontract verplicht bij Examencontract? Inbegrepen in examencontract
Tweede examenkans mogelijk? Ja
Onderwijstaal Nederlands
Verantwoordelijk lesgever Robert Rubens
Vakgroep GE01
Medelesgevers  
Sleutelwoorden

filosofie, filosofie van de geneeskunde, medische ethiek

Situering

  1. De student inzicht geven in de beginselen van de historische evolutie van het medische denken.
  2. De student inzicht geven in de beginselen van de historische evolutie van het denken in de andere gebieden naast de geneeskunde in het verzorgende handelen.
  3. Na de studie zal de student inzicht hebben in de relatie tussen de filosofie en de geneeskunde.
  4. Na de studie zal de student inzicht hebben in de relatie tussen de filosofie en de wetenschappen betrekking hebbend op de hulpverlening aan mensen.

Inhoud

  1. Historisch overzicht van het medisch denken.
  2. Het paradigma van de geneeskunde.
  3. Empirisme en realisme: een filosofisch probleem.
  4. Empirisme en realisme: twee tegengestelde richtingen in het medische denken
  5. Het mechanisch model.
  6. Oorzakelijkheid in de geneeskunde.
  7. Ziekteclassificatie: een onmisbaar hulpmiddel
  8. Waarschijnlijkheid en geloof.
  9. Naturalistische benadering van de psychiatrie.
  10. Hermeneutiek: de menselijke natuur in een wijder perspectief.
  11. Geneeskunde en sociologie.
  12. Psychoanalyse: natuurwetenschap of hermeneutiek ?
  13. Medische ethiek als filosofische discipline.
  14. De ethische dimensie van de medische besluitvorming.
  15. Lichaam en geest.

Begincompetenties

Leermateriaal

Reeks transparanten ter beschikking gesteld door de lesgever.

Handboek: H.R.Wulff, S.Andur Pedersen, R.Rosenberg Philosophy of medicine, an introduction, second edition, 1990, Blackwell Scientific Publication, Oxford, ISBN 0-632-02948-X

Referenties

Dingwall R., Rafferty, Webster Ch, An introduction to the social history of nursing, Routledge, 1988

Russell B, History of Western Philosophy, Routledge,1991, ISBN 0-415-07854-7

Conrad lI, Neve M, Nutton V, Porter R, Wear A, The Western Medical Tradition, Cambridge Univ Press, 1995, ISBN 0-215-47564-3.

Popper K, Knowledge and the body-mind problem, Routledge, 1994, ISBN 0-415-13556-7.

Didactische werkvorm

Tijdstip en plaats:
Woensdag 18.30 tot 20.30 uur (2e semester) in auditorium 12KF, De Pintelaan 185, Gent.
Planning: zie Minerva.

Hoorcollege

Evaluatievorm

Periodegebonden

Ondervragingsvorm

Interactieve mondelinge proef met duidelijke peiling naar inzicht( type open boek examen)

  Naar het hoogste niveau van de site Ga naar de algemene informatie Ga naar de help-pagina's Ga naar de zoekpagina's Engelse versie / English version Terug naar de vorige pagina Terug naar de hoofding van deze pagina